Blog

Hoe haal je de ‘fitgirl’ in jezelf naar boven?

Als je een drukke vrouw bent met werk en kinderen, kan het best lastig zijn om je bezig te houden met fit worden of blijven. Daarnaast was naar de sportschool gaan meer een mannending, maar tegenwoordig niet meer! Steeds meer vrouwen vinden het ook belangrijk om er fit, gezond en gespierd uit te zien. En nog belangrijker: om zich ook zo te voelen! Vind jij het ook moeilijk om in je drukke leven een ‘fitgirl’ te worden, zijn of blijven? Lees dan hier mijn tips, want het is echt niet zo moeilijk als je denkt…

Tip 1: weet waar je tegen kan

Allereerst is het belangrijk dat als je je dieet gaat aanpassen, je ook weet tegen welk eten je wel of niet kunt. Niks is vervelender dan een lekkere en uitgebreide maaltijd bereid te hebben, maar daarna de hele nacht wakker te liggen van buikpijn. Daarnaast is het volgens mij bewezen dat vrouwen vaker last hebben van maag- en darmklachten zoals Prikkelbare Darm Syndroom. Extra redenen om te letten op welk eten je lichaam goed kan verteren dus. Het is daarom een goed idee om een keer een voedselintolerantietest te doen. Zo weet je zeker wat je wel en niet mag hebben. En de dingen waar je wel tegen kan maar waar je lichaam toch niet zo fijn op reageert, ontdek je dan wel gaandeweg.

Tip 2: varieer in je eetpatroon

Ten tweede is het belangrijk om te variëren met eten. Natuurlijk is gezond eten belangrijk, maar van elke dag sla eten word je niet gezonder of fitter. Juist als je veel gaat sporten is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Door krachttraining maak je namelijk een soort van kleine scheurtjes in je spieren. Door eiwitten te eten herstelt dit weer en kan je krachttraining blijven doen. Ook koolhydraten zijn natuurlijk belangrijk voor energie, en zo kan je voor het hele rijtje voedingsstoffen wel een reden noemen waarom je ze nodig hebt. Varieer dus voldoende en blijf niet hangen bij het idee dat minder/gezonder eten per se altijd beter is.

Tip 3: beweeg voldoende

Tot slot is het natuurlijk belangrijk om te blijven bewegen. Zeker als je een sportersdieet gaat aanhouden, kan je dit niet met succes doen als je niet sport. Anders krijg je namelijk alleen maar te veel voedingsstoffen binnen en gaat je lichaam deze opslaan als vet. En dat is niet het resultaat dat je wil. Maar ook hier hoef je niet in te overdrijven. Als je al drie kwartier heen en drie kwartier terug fietst van je werk, kan je natuurlijk nog erna gaan sporten. Maar je krijgt al anderhalf uur beweging die dag, dus als het er een keer bij-inschiet is dit ook niet erg. Het belangrijkste is dat jij je fit voelt, of dat nu is door krachttraining of een andere (eenvoudigere) manier van beweging.

Geef een reactie