Social media is tegenwoordig voor veel mensen een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Bijna iedereen kijkt elke dag even op zijn Instagram, Facebook of Snapchat. Hier wordt door bedrijven ook steeds meer gebruik van gemaakt door hun producten te promoten op deze kanalen. Heb jij ook een eigen bedrijfje en wil je je marketing richten op de sociale media? In deze blog lees je drie tips hiervoor.
Hoge kwaliteit beelden
Social media marketing is eigenlijk niet heel veel anders dan normale marketing. Ook bij deze vorm van marketing is het van belang dat het van goede kwaliteit is. Mooie en leuke beelden zullen meer aandacht trekken dan beelden van slechte kwaliteit. Twee jaar geleden begon ik zelf actief reclame te maken voor mijn bedrijf via sociale media. Eerst maakte ik alle foto’s gewoon op mijn telefoon. Afgelopen jaar investeerde ik echter in een goede spiegelreflexcamera. De foto’s die ik hiermee maakte zijn een stuk scherper en de kleuren komen beter op het beeld. Ik zag meteen een stijging in het aantal likes en reacties op mijn berichten en dit had ook een positief effect op mijn verkopen. Wil jij dus het optimale effect halen uit social media marketing? Schaf dan een goede camera aan voor kwalitatief goede beelden.
Regelmatig posten
Heel veel bedrijven, klein en groot, hebben tegenwoordig social media kanalen. Het is mij echter opgevallen dat veel van deze accounts erg inactief zijn. Dit zijn dan bijvoorbeeld kleine bedrijfjes die eens in de maand een bericht plaatsen. Naar mijn mening kun je dan net zo goed helemaal niet aan social media marketing doen. Social media marketing werkt pas op het moment dat potentiële klanten jouw posts steeds terug zien komen en zo jouw bedrijf onthouden. Als je wil marketen op social media is het dus belangrijk dat je regelmatig berichten plaatst. Een bericht per dag is een goede hoeveelheid om de aandacht te trekken van potentiële klanten.
Leuke acties
Naast dat ik een eigenaar van een bedrijf ben, ben ik zelf natuurlijk ook een social media gebruiker. Ik merk van mezelf en in mijn omgeving dat het erg effectief is als bedrijven leuke acties plaatsen op social media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een winactie of kortingscodes. Door dit soort acties blijven volgers actief jouw berichten bekijken. Ook zullen ze door kortingscodes eerder geneigd zijn naar jouw website te gaan om naar jouw producten te kijken. Met winacties kun je ook samenwerken met influencers of andere soortgelijke bedrijven. Hierdoor helpen jullie elkaar aan meer likes, reacties en volgers.